W ostatniej dekadzie Polska wzbogaci³a siê o dziesi±tki interesuj±cych budowli. Niektóre z nich s± na tyle spektakularne, ¿e wyró¿niono je w krajowych i zagranicznych rankingach. Je¶li nie ¶ledzisz na co dzieñ bran¿y architektonicznej, sprawd¼, które budynki w Polsce warto zobaczyæ.
Wytypowali¶my 6 najwspanialszych obiektów.
Zadziwiaj± rozmachem, imponuj± futuryzmem, zgrabnie ³±cz± tradycjê z nowoczesno¶ci±, ale przede wszystkim - spe³niaj± swoj± rolê i s± u¿yteczne dla mieszkañców. W¶ród nich znajduj± siê sale koncertowe, widowiskowe gmachy muzeów i filharmonii, nowoczesne dworce kolejowe.
Narodowe Forum Muzyki we Wroc³awiu
Ikona architektury stolicy Dolnego ¦l±ska, jeden z najnowocze¶niejszych zespo³ów sal koncertowych w Europie ¦rodkowej, w tym roku obchodzi swój pierwszy jubileusz. Budynek NFM to efekt miêdzynarodowego konkursu SARP z 2005 roku, w którym zwyciêska koncepcja wysz³a spod kreski warszawskiej pracowni Kury³owicz & Associates. Gmach Narodowego Forum Muzyki stanowi uzupe³nienie szerszego przedsiêwziêcia. Wraz z Oper± Dolno¶l±sk±, Muzeum Miejskim oraz Muzeum Teatru tworzyæ ma wokó³ Placu Wolno¶ci, tzw. Forum Sztuki - zaproszenie do czynnego udzia³u w ¿yciu kulturalnym Wroc³awia.
Dlatego, oprócz wspania³ego budynku, przemianie uleg³o tak¿e jego otoczenie. Nawierzchnia Placu Wolno¶ci zosta³a zaprojektowana i ukszta³towana w taki sposób, aby stworzyæ przestrzeñ doskonale koresponduj±ca z wizj± architektoniczn±. – Plac wokó³ NFM musia³ wspó³graæ z koncepcj± projektantów i co wa¿niejsze, s³u¿yæ przeprowadzaniu licznych miejskich wydarzeñ plenerowych. Konieczne by³o zatem dobranie nie tylko wyj±tkowo wytrzyma³ych, ale i spójnych z estetyk± obiektu materia³ów. Rozwi±zaniem by³y elementy z betonu szlachetnego. W celu uzyskania reprezentacyjnego i wielofunkcyjnego przedpola gmachu zamówiono 10191,5 m² p³yt zewnêtrznych w kolorze antracytu, w 6 ró¿nych formatach. Dziêki temu zabiegowi podkre¶lono dynamikê miejsca, za¶ sam plac sta³ siê spoiwem ³±cz±cym budynek Narodowego Forum Muzyki z kontekstem miejskim, tworz±c ¿yw± i wielow±tkow± przestrzeñ publiczn± kszta³tuj±c± codzienn±, miejsk± aktywno¶æ. – mówi Andrzej Ch³opek, dyrektor handlowy marki DASAG, najwiêkszego producenta wyrobów z betonu szlachetnego, który dostarczy³ materia³y do przebudowy wroc³awskiego Placu Wolno¶ci.
Dworzec £ód¼ Fabryczna
Dworzec kolejowy £ód¼ Fabryczna zmieni³ siê nie do poznania. Z niszczej±cego centrum przesiadkowego zmieni³ siê w najwiêksz±, najnowocze¶niejsz± i najdro¿sz± inwestycjê kolejow± w Polsce. Nowy dworzec jest najwiêkszym w Polsce. Ca³kowita jego powierzchnia wynosi ok. 65 tys. m2 – blisko 2 tys. z nich przewidziano na przestrzeñ komercyjn±: sklepy, restauracje i punkty us³ugowe. Po dworcu bêdzie mo¿na poruszaæ siê 24 ruchomymi schodami i 14 windami. Do budowy £odzi Fabrycznej zu¿yto 750 m3 betonu, czyli trzy razy wiêcej ni¿ przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie. Nad projektem ca³o¶ci czuwa³o a¿ 300 konstruktorów.
Najbardziej innowacyjne inwestycje s± zaprojektowane przede wszystkim z my¶l± o ludziach. Tak jest tak¿e w przypadku ³ódzkiego dworca, którego przebudowa trwa³a 5 lat. Jej efekty s± widowiskowe. – Nowy dworzec £ód¼ Fabryczna to wykorzystanie najnowocze¶niejszych rozwi±zañ i nowoczesnych materia³ów oraz wyj¶cie naprzeciw potrzebom ka¿dego pasa¿era – mówi ekspert firmy DASAG, która by³a odpowiedzialna za stworzenie posadzki przystosowanej do potrzeb osób niepe³nosprawnych. – Po³o¿yli¶my ³±cznie ponad 10 kilometrów betonowej ¶cie¿ki ze specjalnymi wypustkami, czyli oznakowaniem dotykowym dla niewidomych. Wzory, wykoñczenie i uszorstkowienie powierzchni by³y konsultowane z architektami, by idealnie komponowa³y siê z pozosta³ymi elementami budowli. Wszystkie zosta³y wykonane w niestandardowej gamie kolorystycznej – ró¿nych odcieniach szaro¶ci. Ten sam innowacyjny system oznakowania zastosowali¶my przy budowie dworców w Berlinie czy Frankfurcie. – dodaje.
MCK Katowice
Jest miejscem, które wpisuje siê w najnowsze trendy architektury. Zwyciêski projekt MCK wykona³a warszawska pracownia JEMS Architekci. Koncept oparty by³ na nawi±zaniu do modernistycznej architektury miasta. Wyzwaniem by³o wkomponowanie budynku w otaczaj±cy go krajobraz oraz stworzenie miejsca spotkañ dla mieszkañców Katowic oraz przyjezdnych. Z tego powodu powsta³a Zielona Dolina, ³±cz±ca MCK wraz ze Spodkiem, które pozwalaj± na wykorzystanie energii pomiêdzy budynkami i wydarzeniami odbywaj±cymi siê na ich terenie. – Konstrukcjê MCK oparto na szlachetnych materia³ach, czyli betonie i drewnie. Spektakularne schody mieszcz±ce siê wewn±trz budynku nie tylko przykuwaj± wzrok odwiedzaj±cych, ale wyznaczaj± równie¿ najwa¿niejsz± ¶cie¿kê. MCK to jedna z najwa¿niejszych tego typu inwestycji na ¦l±sku. Ca³o¶æ budynku sprawia wra¿enie monumentalno¶ci i ogromnej warto¶ci geometrycznych kszta³tów. Oko przykuwaj± wyeksponowane materia³y konstrukcyjne, które sk³adaj± siê na futurystyczn± ca³o¶æ. – dodaje Andrzej Ch³opek.
Filharmonia w Szczecinie
Budynek na miarê architektonicznej ikony. Choæ futurystyczna bry³a, przypominaj±ca zamek z lodu wyró¿nia siê na tle pejza¿u miasta, to jednocze¶nie doskonale siê w niego wpisuje. Takie by³o zreszt± za³o¿enie architektów – m³odych Hiszpanów z Estudio Barozzi Veiga. Nowoczesne, strzeliste kszta³ty nawi±zuj± wprost do s±siednich szczytów kamienic. W ¶rodku uda³o siê stworzyæ wyj±tkow± przestrzeñ i uk³ad pomieszczeñ, który wyró¿nia siê logik±. Oprócz sali koncertowej, na zapleczu znalaz³y miejsce sale prób, magazyn instrumentów, pomieszczenia biurowe i garderoby dla artystów.
Budowa szczeciñskiej filharmonii trwa³a 7 lat, a rozpoczê³a siê w 2007 r. Gdy zakoñczono prace, posypa³y siê nagrody. W Polsce budynek zaj±³ pierwsze miejsce w presti¿owym konkursie Bry³a Roku, ale pracê docenili te¿ zagraniczni eksperci. Do Szczecina powêdrowa³a g³ówna nagroda w miêdzynarodowym konkursie architektonicznym Miesa van der Rohe.
W opiniach czo³owych projektantów, Filharmonia w Szczecinie jest ju¿ nie tylko sal± koncertow±, ale przede wszystkim architektonicznym symbolem miasta. Warto przyjrzeæ siê mu tak¿e po zmroku – charakterystyczny kszta³t elewacji i dachu jest ca³kowicie pod¶wietlany od wewn±trz.
Planetarium w £odzi
Planetarium EC1 w £odzi jest najnowocze¶niejszym tego typu obiektem w Polsce i Europie ¦rodkowo-Wschodniej. O randze przedsiêwziêcia ¶wiadcz± liczby: 110 foteli dla widzów, kopu³a o ¶rednicy 18 metrów, ekran sferyczny o ¶rednicy 14 metrów i rozdzielczo¶æ wy¶wietlanych filmów 8K, która pozwala podziwiaæ najdalsze zak±tki kosmosu.
Planetarium jest czê¶ci± projektu Rady Miejskiej £odzi, która przy ul. Targowej stworzy³a instytucjê EC1 £ód¼ – Miasto Kultury. S±siaduj±cy z planetarium budynek to Centrum Nauki i Techniki. Ze wzglêdu na piêkno konstrukcji i wyposa¿enie budowli w najnowocze¶niejsze technologie, Planetarium EC1 znalaz³o siê w 2016 r. na pierwszym miejscu w plebiscycie „7 nowych cudów Polski” National Geographic Traveler.
To chyba najbardziej kusz±cy obiekt w centralnej Polsce. Warto siê tam wybraæ, choæby z tego powodu, ¿e w³a¶nie obchodzimy 60-lecie podboju kosmosu. 3 listopada 1957 r. wys³ano w przestrzeñ kosmiczn± Sputnika z czworono¿nym pasa¿erem – suczk± £ajk±. W¶ród pokazów ³ódzkiego planetarium, które przewidziane s± zarówno dla dzieci jak i doros³ych, s± takie tytu³y jak „Gwiazdozbiory jesiennego nieba”, „Kosmos dla najm³odszych” czy „Kosmiczne cienie” traktuj±ce o zaæmieniach S³oñca i Ksiê¿yca.
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu
22 tys. m2 powierzchni dla wydarzeñ kulturalnych i kongresowych: wystaw, targów, koncertów „opakowane” w niezwykle ciekaw±, nowoczesn± bry³ê architektoniczn±, wyposa¿on± w najnowocze¶niejsze rozwi±zania z dziedziny akustyki i kszta³towania powierzchni widowni.
Historia budynku zaczê³a siê w 2008 r., gdy hiszpañski architekt Fernando Menis przedstawi³ swój projekt w miêdzynarodowym konkursie architektonicznym i pokonuj±c wszystkich rywali. Jury, z³o¿one tak¿e z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, doceni³o zwyciêsk± koncepcjê przede wszystkim za zgrabne wkomponowanie budynku w charakter otoczenia. Jesieni± 2010 r. CKK Jordanki zosta³o wybrane jako najlepszy projekt kulturalny przysz³o¶ci.
Zewnêtrzna skorupa CKK Jordanki jest niezwykle prosta, wrêcz surowa. Jasny, niemal¿e bia³y beton pokrywaj±cy fasadê, wtapia siê w otaczaj±c± j± zieleñ miejsk±. Wnêtrze kryje w sobie poetyckie piêkno, oryginalne aran¿acje i wielo¶æ funkcjonalnych rozwi±zañ. Ceglanym charakterem nawi±zuje do gotyckiej architektury Starego Miasta. Ca³o¶æ jest spektakularn± fuzj± historii miasta i nowoczesno¶ci. To obowi±zkowy punkt wycieczki po Toruniu.
otomedia.pl
Wracaj do poprzedniej strony »