Co mo¿emy powiedzieæ o letnim wypoczynku Polaków na podstawie wczesnych rezewacji wakacji w biurach podró¿y?
Bêdzie pod wzglêdem jako¶ci wypoczynku co najmniej tak samo komfortowy jak w ubieg³ych latach. Oko³o 6 – 7 na dziesiêciu klientów biur podró¿y spêdzi wakacje hotelu 4* lub 5*. Trzech na czterech wykupi opcjê all inclusive. Tury¶ci ceni± sobie dobre hotele i wysoki standard wy¿ywienia, ale tak¿e czas dotarcia na wakacje. St±d 90 proc. sprzedawanych ofert zagranicznych to wakacje z dolotem a nie dojazdem. Nawiasem mówi±c, trwaj± one mniej wiêcej tyle co dojazd samochodem lub poci±giem z centrum Polski nad Ba³tyk.
Tury¶ci kieruj± siê przede wszystkim kosztem wypoczynku. Ale czy wy³±cznie?
Noclegi i wy¿ywienie w krajach basenu Morza ¦ródziemnego, nie wspominaj±c o Bu³garii, Turcji Egipcie i Tunezji, s± bardzo porównywalne do ofert z Jaros³awca, Ko³obrzegu czy Helu. Jest jednak jeszcze co¶: gwarancja s³oñca, której nad Ba³tykiem nie mamy. Z wieloletnich analiz wynika, ¿e lipiec i sierpieñ to najbardziej deszczowe miesi±ce w Polsce i statystycznie na tydzieñ mamy od 3 do 4 dni z opadami. Takiego ryzyka nie ma w wypadku wakacji na po³udniu Europy, w Turcji czy Egipcie. A przy porównywalnych cenach pobytu ten czynnik czêsto ma pierwszorzêdne znaczenie.
Czy boom który zaobserwowali¶my w 2017 roku – wzrost wyjazdów z biurami podró¿y wyniós³ ok 35 proc. – jest mo¿liwy do utrzymania w nadchodz±cym sezonie?
Trudno przewidzieæ skalê wzrostu, ale bêdzie on na pewno zauwa¿alny. Od pocz±tku ubieg³ego roku obserwujemy silny trend do wczesnego rezerwowania urlopu. Ale nawet porównuj±c rezerwacje dokonane do lutego 2017 i lutego 2018 widaæ potê¿ny skok. Wzrost wynosi 76 proc. w porównaniu do podobnego okresu w 2017 roku, a trzeba pamiêtaæ, ¿e ju¿ poprzedniej zimy mieli¶my do czynienia z niespotykanym przyspieszeniem rezerwacji na lato. Na pocz±tku marca 2017 ten wzrost, w porównaniu z rezerwacjami do marca 2016 wynosi³ blisko 60 proc.
Czy taka skala wzrostów wczesnych rezerwacji wyjazdów z biurami podró¿y prze³o¿y siê na ostateczny rezultat?
Trudno dzi¶ precyzyjnie okre¶liæ wzrost. Na pewno klienci znacznie przyspieszyli decyzje o wakacyjnych wyjazdach nie czekaj±c na ostatni± chwilê, bo bran¿a turystyczna od kilku lat jest ustabilizowana, bo wczesne oferty maj± czêsto gwarancjê najni¿ej ceny, co oznacza ¿e je¶li identyczna impreza pojawi siê jako last minute taniej ni¿ j± kupili, dostan± z powrotem ró¿nicê. Bo wreszcie wczesna rezerwacja to oferta z katalogu a nie niesprzedane ostatki. A wiêc nie ma powodów by nie jechaæ na wakacje i by czekaæ z decyzjami do ostatniej chwili.
Trzeba mieæ jeszcze na nie pieni±dze.
Na pewno mo¿liwo¶ci finansowe, ale równie¿ sk³onno¶æ do ich wydawania na wakacje powoduje dobra sytuacja gospodarcza. Oznacza ona wiêcej pieniêdzy w portfelach klientów, równie¿ z programu 500 plus, oraz bardzo niskie bezrobocie. To czynniki makro, które daj± poczucie bezpieczeñstwa. Z drugiej strony w skali dekady ¶rednie p³ace rosn± niemal 4 razy szybciej ni¿ ¶rednia warto¶æ rezerwacji, mo¿na wiêc powiedzieæ ¿e wakacje staj± siê z roku na rok relatywnie tañsze.
Co z ofertami last minute? Przez lata tury¶ci kupowali wakacje przede wszystkim bezpo¶rednio przed wylotem. Czy tego lata bêdzie mo¿na zapolowaæ na okazje?
Na pewno, ale zasiêg i skala przecen mo¿e nie byæ taka, do jakiej polscy tury¶ci przyzwyczaili siê przez lata. Teraz zniknê³y jakiekolwiek powody, dla których warto odwlekaæ decyzjê i zdawaæ siê na to, co zostanie niesprzedane. Dlatego w ofertach last minute mog± siê trafiæ naprawdê ma³o ciekawe cenowo propozycje.
Sk±d takie prognozy?
Bior± siê z ubieg³orocznych do¶wiadczeñ. Wówczas wczesne wyprzedanie tych najciekawszych cenowo ofert ju¿ w pierwszym kwartale skutkowa³o takim w³a¶nie efektem: last minute, do jakiego tury¶ci przyzwyczaili siê przez wiele sezonów, a wiêc obni¿ki rzêdu 40 proc. i bogaty wybór w ka¿dym standardzie wypoczynku dotyczy³ jedynie Egiptu i Turcji. Kto chcia³ spêdziæ wakacje w Grecji, Hiszpanii czy W³oszech, musia³ sporo dop³aciæ ni¿ gdyby zdecydowa³ siê kupiæ identyczn± wycieczkê do marca.
Gwiazdy nadchodz±cego sezonu to?...
Grecja, ale to gwiazda wyra¼nie spadaj±ca. Od wielu sezonów numer 1 jakby trochê przejad³ siê polskim turystom. Z pewno¶ci± popytu na Grecjê nie nakrêca wprowadzony tam od tego roku dodatkowy podatek klimatyczny, który trzeb zap³aciæ bezpo¶rednio w hotelu, i który uzale¿niony jest od jego standardu.
Ze statystyk wczesnych rezerwacji lata wynika, ¿e wyra¼nie maleje popularno¶æ Hiszpanii, ale to drugi najdro¿szy kierunek z pierwszej dziesi±tki, i przez kilka ostatnich sezonów by³ alternatyw± dla polskich turystów, rezygnuj±cych z wypoczynku w krajach arabskich.
Podobne profity czerpa³a Albania i ten kraj na tyle spodoba³ siê klientom biur podró¿y – bo w miarê tanio a baza turystyczna nowoczesna – ¿e na sta³e zago¶ci³ w pierwsze dziesi±tce.
Kraje arabskie i Turcja powróc± do ³ask turystów?
Na pozycjê wicelidera wraca Turcja, która straci³a j± w ubieg³ym sezonie na rzecz Bu³garii. Po nieudanym zamachu stanu w 2016 roku wiele osób uzna³o, ¿e sytuacja w tym kraju jest na tyle niestabilna, ¿e lepiej pojechaæ na wakacje gdzie indziej. I choæ teraz za stabilizacj± w tym kraju stoj± represje wobec opozycji, najwidoczniej to akurat nie determinuje decyzji turystów.
Wraca do niej Tunezja, która przed zamachami w 2015 roku by³a w pierwszej pi±tce najpopularniejszych kierunków.
Wakacje 2018 bêd± dro¿sze od ubieg³orocznych?
Na razie wygl±da na to, ¿e tañsze. ¦rednia rezerwacja na lato to 2385 z³ na osobê. To o 71 z³ mniej ni¿ wynosi³a ¶rednia rezerwacja na lato 2017 (2456 z³).Ten spadek to efekt mocnego przesuniêcia popytu z europejskich krajów basenu Morza ¦ródziemnego na kraje, które wcze¶niej tury¶ci uznawali za niebezpieczne, jak Egipt i Tunezja, a w których wakacje spêdza siê taniej ni¿ w Europie. Turystom przesta³a równie¿ przeszkadzaæ sytuacja w Turcji, gdzie re¿im bezpardonowo i w ma³o demokratyczny sposób rozprawia siê z opozycj±.
Ale na poszczególnych kierunkach równie¿ widaæ spore spadki ¶redniego kosztu pobytu: W Grecji to ok 100 z³ mniej, Hiszpanii o ok. 130 z³ mniej, Albanii, bardzo popularnej od dwóch sezonów – o 200 z³ mniej a w Egipcie o ponad 300 z³ mniej.
Na pewno spadkom cen ofert sprzyja wysoki kurs z³otówki wobec euro i dolara, ale przede wszystkim utrwalaj±cy siê w¶ród turystów zwyczaj rezerwowania wakacji na wiele miesiêcy przed wylotem. Daje to organizatorom wypoczynku mo¿liwo¶æ bardziej elastycznego planowania i negocjowania cen w hotelach, z liniami lotniczymi itp.
A co z turystyk± krajow±?
Ona wymyka siê statystykom mówi±cym o zorganizowanym wypoczynku, bo tu mamy do czynienia z innym modelem rezerwacji, wynikaj±cym z tradycji. Przypomnê tylko, ¿e wed³ug analiz Ministerstwa Sportu i Turystyki w biurach podró¿y krajowe wakacje kupuje zaledwie 2 proc. turystów.
Pokutuje przekonanie, ¿e wakacje w kraju s± tañsze ni¿ te zagraniczne. To o tyle prawda, ¿e wed³ug statystyk Travelplanet.pl ¾ sprzedawanych ofert krajowych to standard do 3*, odwrotnie ni¿ w wypadku wyjazdy zagranicznych, gdzie ok 70 proc. to pobyty w hotelach 4 i 5*.
Ale porównuj±c ceny ofert krajowych w szczycie sezonu oraz zagranicznych, w identycznym standardzie i z identycznym wy¿ywieniem, widaæ ¿e w Polsce wypoczynek w hotelu co najmniej 3* ze ¶niadaniami i obiadokolacjami kosztuje ok 500 z³ na tydzieñ i jest dro¿szy ni¿ Tunezji, Bu³garii, Turcji, ale co ciekawe równie¿ Grecji, Maroku i W³oszech i tylko niewiele tañszy ni¿ w Hiszpanii czy Chorwacji.
Pozostaje jednak kwestia kosztów dojazdu, który zwiêksza koszt wakacji.
Tak, pytanie tylko jak bardzo? W wypadku Bu³garii, Maroka czy Tunezji to dodatkowy koszt ok 500 – 600 z³ od osoby. Ale przejazd poci±giem z po³udnia Polski nad Ba³tyk czy z pó³nocy w polskie góry i z powrotem to równie¿ wydatek rzêdu 200 – 300 z³ od osoby. Wiele osób kieruje siê sentymentem do polskich miejscowo¶ci czy patriotyzmem, ok. 9 proc., jak wynika z naszych badañ, przeprowadzonych z SW Research rezygnuje z wakacji za granic± bo nie znaj± jêzyków obcych. Ale wiele chce latem mieæ pewn±, gwarantowan± ³adn± pogodê. I wielu turystów potrafi doskonale rachowaæ. St±d równie¿ bior± siê wzrosty wyjazdów zagranicznych z biurami podró¿y.
Robert Go³uñski,
Prezes Zarz±du Travelplanet.pl, urodzony w 1970 roku w Boles³awcu, ukoñczy³ studia magisterskie na Akademii Ekonomicznej we Wroc³awiu. Przez wiele lat zarz±dza³ sprzeda¿± w firmach z sektora IT, Z bran¿± turystyczn± zwi±zany od 2013 roku – najpierw jako Dyrektor Sprzeda¿y w Travelplanet.pl, od lipca 2017 jako Prezes Zarz±du. Prywatnie pasjonat podró¿owania, szczególnie upodoba³ sobie turystykê camperow±.
Wyjazdy z biurami podró¿y w okresie 1 czerwca – 30 wrze¶nia 2018 wed³ug rezerwacji za³o¿onych do 8 lutego
2018 ca³e lato
|
odsetek turystów
|
Koszt/os
|
GRECJA
|
30,8
|
2 449 z³
|
TURCJA
|
20,6
|
2 472 z³
|
BU£GARIA
|
14,4
|
1 887 z³
|
HISZPANIA
|
9,3
|
2 789 z³
|
EGIPT
|
6,0
|
2 304 z³
|
ALBANIA
|
4,4
|
2 027 z³
|
TUNEZJA
|
3,0
|
2 029 z³
|
W£OCHY
|
2,5
|
2 485 z³
|
CHORWACJA
|
1,9
|
1 653 z³
|
PORTUGALIA
|
1,1
|
3 093 z³
|
MACEDONIA
|
1,1
|
1 710 z³
|
Wyjazdy z biurami podró¿y w okresie 1 czerwca – 30 wrze¶nia 2017 wed³ug rezerwacji za³o¿onych do 8 lutego 2017
2017 ca³e lato
|
Odsetek turystów
|
Koszt / os
|
GRECJA
|
40,8
|
2 550 z³
|
BU£GARIA
|
15,6
|
1 992 z³
|
HISZPANIA
|
12,8
|
2 919 z³
|
TURCJA
|
7,3
|
2 474 z³
|
EGIPT
|
4,5
|
2 624 z³
|
ALBANIA
|
4,4
|
2 222 z³
|
CHORWACJA
|
2,6
|
1 593 z³
|
W£OCHY
|
2,5
|
2 570 z³
|
PORTUGALIA
|
1,9
|
3 344 z³
|
CYPR
|
1,3
|
3 040 z³
|
JK
Wracaj do poprzedniej strony »