To historyczne wydarzenie, wroc³awskie lotnisko jeszcze nigdy dot±d nie osi±gnê³o takiej liczby podró¿nych w jednym roku. Pasa¿erów przyci±ga coraz bogatsza sieæ po³±czeñ, zarówno tradycyjnych, jak i niskokosztowych. Ro¶nie ponadregionalne znaczenie lotniska.
Trzymilionowy pasa¿er w 2018 roku przylecia³ do Wroc³awia dzisiaj przed godz. 12.00. Okaza³ siê nim byæ pan Karol, który liniami Air France podró¿owa³ z Meksyku na paryskie lotnisko Charles’a de Gaulle’a, a stamt±d do stolicy Dolnego ¦l±ska.
Warto zwróciæ uwagê na fakt, ¿e tylko do koñca pa¼dziernika 2018 wroc³awskie lotnisko obs³u¿y³o tylu pasa¿erów, co w ca³ym 2017 roku, a dzi¶, w po³owie listopada, po raz pierwszy przekroczy³o symboliczn± granicê 3 milionów pasa¿erów.
– Te liczby wymiernie obrazuj± dynamikê rozwoju portu, za nami jest m.in. znakomite lato. Przypomnê przy tym, ¿e ten rok, mimo osi±gniêcia trzech milionów pasa¿erów, nie jest nadzwyczajny, lecz wpisuje siê w nasze d³ugoterminowe prognozy. Liczba obs³u¿onych podró¿nych wzrasta systematycznie co roku – mówi Dariusz Ku¶, prezes Portu Lotniczego Wroc³aw.
Zgodnie z prognozami, w ca³ym 2018 roku lotnisko obs³u¿y ok. 3,28 mln pasa¿erów, co bêdzie oznacza³o wzrost o ponad 15% w porównaniu do 2017 roku.
Sk±d przyje¿d¿aj± pasa¿erowie?
Wiêkszo¶æ podró¿nych korzystaj±cych z wroc³awskiego lotniska to Dolno¶l±zacy, ale coraz wiêcej pasa¿erów przyje¿d¿a te¿ z innych regionów. Do niedawna najwiêcej z nich pochodzi³o z Opolszczyzny, jednak je¶li przyjrzymy siê najbardziej aktualnym danym, to okazuje siê, ¿e dzi¶ na pierwszym miejscu s± Wielkopolanie (ok. 9% ogó³u podró¿nych). Z Opolszczyzny pochodzi 8% pasa¿erów, a na kolejnych miejscach znajduj± siê województwa ¶l±skie i ³ódzkie.
– Cieszymy siê, ¿e ro¶nie liczba pasa¿erów z innych regionów. Wp³yw na to maj± trzy czynniki. To przede wszystkim atrakcyjna siatka po³±czeñ lotniczych, ale istotn± rolê odgrywa te¿ postêpuj±ca rozbudowa sieci dróg szybkiego ruchu. Dziêki temu dojazd z Wielkopolski czy województwa ³ódzkiego jest dzi¶ szybki i wygodny. Trzeci element to wysoka i doceniana przez pasa¿erów jako¶æ obs³ugi w naszym porcie, w tym bardzo dogodne warunki korzystania z d³ugoterminowych parkingów na lotnisku – podkre¶la Dariusz Ku¶.
Ciekawostk± jest, ¿e systematycznie wzrasta liczba pasa¿erów przylatuj±cych do Wroc³awia z zagranicy. Jeszcze 3-4 lata temu stanowili oni ok. 25% ruchu. Obecnie ten udzia³ przekracza 32%.
Dojazd na lotnisko pasa¿erom z Dolnego ¦l±ska i regionów o¶ciennych u³atwi³o te¿ uruchomienie specjalnej autobusowej linii WRO Airport Express, kursuj±cej miêdzy dworcami kolejowym i autobusowym a lotniskiem, a tak¿e usytuowanie tu¿ przy lotnisku przystanku dalekobie¿nych po³±czeñ Flixbusa.
Siatka coraz bogatsza
W ci±gu ostatniego roku przyby³y cztery nowe kierunki sieciowe. To przede wszystkim po³±czenie Air France na g³ówne lotnisko Pary¿a, uruchomione pod koniec maja i od pocz±tku ciesz±ce siê ogromnym zainteresowaniem pasa¿erów. Wcze¶niej Swiss Airlines wprowadzi³y po³±czenie do Zurychu, a linie Eurowings (nale¿±ce do Luftansy) uruchomi³y rejsy do Stuttgartu. Z kolei od 25 lutego 2019 r. wystartuje nowe po³±czenie do Brukseli, wprowadzane przez flagowe belgijskie linie Brussels Airlines.
– Pasa¿erowie maj± do dyspozycji kluczowe po³±czenia do najwa¿niejszych portów przesiadkowych na ¶wiecie i w Europie, jak Frankfurt, Monachium i Kopenhaga, w ostatnim czasie zyskali te¿ wyczekiwane kierunki jak g³ówne lotnisko Pary¿a, Zurych czy Bruksela. Zrealizowali¶my w ten sposób nasze plany, a przysz³o¶ciowo my¶limy ju¿ o pozyskaniu kolejnych strategicznych dla regionu po³±czeñ do europejskich hubów przesiadkowych, w tym Amsterdamu czy Londynu Heathrow – dodaje Dariusz Ku¶.
Najwiêksz± liczbê pasa¿erów odnotowuj± przewo¼nicy niskokosztowi, sukcesywnie rozwijaj±cy siatkê po³±czeñ z Wroc³awia. Na prawie wszystkich kierunkach po³udniowych, z powodzeniem funkcjonuj±cych przez ca³y rok, oraz na Wyspy Brytyjskie w samolotach regularnie zajêtych jest ponad 90% miejsc.
– Mo¿na powiedzieæ, ¿e po³±czenia przewo¼ników niskokosztowych dziel± siê na popularne
i bardzo popularne. To pokazuje, ¿e siatka dobrze odpowiada oczekiwaniom pasa¿erów. Na uwagê zas³uguje fakt, ¿e nowo¶ci okazuj± siê zwykle strza³em w dziesi±tkê. Z punktu widzenia pasa¿erów liczy siê te¿ to, ¿e siatka po³±czeñ jest coraz bardziej zró¿nicowana – mówi Dariusz Ku¶.
Dynamicznie ro¶nie liczba podró¿nych i oferowanie na kierunkach wschodnich. W nowym, zimowym rozk³adzie lotów dosz³y dwa takie po³±czenia – Kijów Boryspol (Ryanair) oraz Charków (Wizz Air). W rezultacie lotnisko podwoi³o oferowanie na tych kierunkach.
£±cznie w rozk³adzie lotów na sezon zimowy 2018/2019 znalaz³o siê 58 po³±czeñ, w tym 41 niskokosztowych, 10 sieciowych oraz 7 czarterowych (czartery turystyczne rozwijaj± siê w tym roku bardzo dynamicznie). Jeszcze nigdy zimowa oferta wroc³awskiego lotniska nie by³a tak bogata.
Dodajmy, ¿e Port Lotniczy Wroc³aw zosta³ uznany za jeden z najszybciej rozwijaj±cych siê lotnisk w Europie. Zaj±³ 7 miejsce w rankingu „Anker Report”, przygotowanym na podstawie danych serwisu Flight Global. Pod uwagê brano liczbê nowych kierunków wprowadzonych w ci±gu roku. Pod tym wzglêdem wroc³awskie lotnisko znalaz³o siê w¶ród portów o globalnym znaczeniu, jak Moskwa, Berlin czy Pary¿.
Port inwestuje w infrastrukturê
Jedn± z kluczowych inwestycji lotniska w tym roku by³a rozbudowa istniej±cej p³yty do odladzania wraz z kompletn± towarzysz±c± infrastruktur±. Odladzanie to standardowa procedura przy temperaturze poni¿ej zera, opadach ¶niegu lub deszczu, a inwestycja by³a niezbêdna w zwi±zku ze wzrostem ruchu lotniczego we Wroc³awiu – o poranku, w tzw. szczycie operacyjnym, z wroc³awskiego lotniska samolot startuje co kilka minut. Dodajmy, ¿e port dysponuje ju¿ najnowocze¶niejszym systemem nawigacyjnym do prowadzenia operacji w trudniejszych warunkach atmosferycznych (ILS Cat. II). W planach na rok 2019 jest budowa hotelu przy lotnisku oraz rozpoczêcie przebudowy w terminalu pasa¿erskim.
otomedia.pl
Wracaj do poprzedniej strony »