Dodaj do ulubonych | o serwisie | mapa | reklama | kontakt
Ofert w serwisie: 237
Strona g³ówna  » Wiadomo¶ci » 
Czwartek, 28 marca 2024, imieniny Anieli, Kasrota, Soni

Dobre miejsca

  Tutaj siê pobawisz »

  Tutaj dobrze zjesz »

  Kina »

  Parki narodowe »

Na weekend,urlop

  Warto pojechaæ »

  Festiwale »

  Warto zobaczyæ »

  Uzdrowiska »

  Hotele »

  Schroniska »

  Pola namiotowe »

  Agroturystyka »

Warto wiedzieæ

  Warunki drogowe »

  Prawa turysty »

  Ustawa o us³ugach tur. »

  Napisz do nas »

  Reklamuj siê u nas »

REKLAMA
trwa inicjalizacja, prosze czekac...Darmowe PRÓBKI 2012

Wielkanocne – ciekawostki historyczne oczami przewodników Muzeum Polskiej Wódki

Jak wygl±da³ staropolski (i ekologiczny!) sposób barwienia pisanek? Czym pierwotnie nadziewano w Polsce p±czki? Sk±d swe nazwy wziê³y baby i ko³acze? I jak w wielkanocne tradycje wpisuje siê historia Polskiej Wódki? Przewodnicy Muzeum Polskiej Wódki, przybli¿aj± staropolskie, wielkanocne tradycje.

Wielkanoc, w tradycyjnym czy nowoczesnym wydaniu, to zawsze czas niezwyk³y. Ka¿dy dom i jego mieszkañcy pielêgnuj± swoje w³asne rytua³y zwi±zane z tym okresem. Poznaj±c historiê polskiego folkloru, mo¿emy jednak odkryæ, jak wiele z naszych ¶wi±tecznych zwyczajów swoje korzenie ma w starych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie wzorcach. Okazuje siê tak¿e, ¿e historia niektórych wielkanocnych obyczajów przeplata siê z histori± Polskiej Wódki. I choæ przy okazji tegorocznych ¶wi±t Wielkiej Nocy, z powodu panuj±cej pandemii koronawirusa, nie bêdziemy mieli szansy odwiedziæ Muzeum Polskiej Wódki i na ¿ywo pos³uchaæ opowie¶ci przewodników Muzeum o historii narodowego trunku i wielkanocnych zwyczajach, to czê¶æ tej opowie¶ci mo¿emy poznaæ, nie wychodz±c z domu.

Przewodnicy Muzeum Polskiej Wódki, zag³êbili siê w historiê staropolskich obrzêdów Wielkiej Nocy oraz Polskiej Wódki i wy³uskali kilka ciekawostek.

Dobry chrzan, lecz nie sam

Ciê¿ko wyobraziæ sobie Wielkanoc bez chrzanu jako dodatku do jaj, czy barszczu bia³ego. W dawnej Polsce chrzan go¶ci³ na sto³ach jeszcze czê¶ciej ni¿ obecnie i by³ stosowany jako zamiennik drogich, importowanych przypraw. Doceniany by³ zarówno za walory smakowe, jak i prozdrowotne. Zazwyczaj pojawia³ siê na stole w ró¿nych konfiguracjach, st±d mawiano: dobry chrzan, lecz nie sam. Stefan Falimirz, autor pierwszego zielnika wydanego w 1534 roku w Krakowie, zwraca uwagê na przyjazne dla uk³adu pokarmowego po³±czenie dañ z zimnych ryb z gor±cymi przyprawami, np. chrzanem, które w efekcie bilansowa³y siê i nie obci±¿a³y ¿o³±dka.

Sk±d za¶ chrzan w historii Polskiej Wódki? Z po³±czenia chrzanu i gorza³ki przygotowywano mikstury, którym przypisywano lecznicze w³a¶ciwo¶ci. Zastosowanie alkoholu umo¿liwia³o tzw. ³ugowanie, czyli uaktywnianie, wyp³ukiwanie i rozpuszczanie substancji czynnej z wsadu, w tym przypadku z chrzanu. Proces ten wykorzystywany by³ pocz±tkowo przy produkcji eliksirów i naparów leczniczych, a od XVII wieku tak¿e wódek gatunkowych, nalewek. Józef Gerald-Wy¿ycki w „Zielniku ekonomiczno–technicznym” z 1845 roku powo³uje siê m.in. na badania niemieckiego botanika i aptekarza Carla Ludwiga Willdenowa i zwraca uwagê na po³±czenie chrzanu i alkoholu: „[…] Korzeñ chrzanu oblany gorza³k± i za¿yty, jest pod³ug Wildenowa, przedziwnym ¶rzodkiem na kurcz ¿o³±dkowy […]”.

Ekologiczna tradycja

Malowanie pisanek to tradycja nie tylko niezwykle stara, ale te¿ ekologiczna! Niegdy¶ do ich kolorowania u¿ywano bowiem wy³±cznie barwników naturalnych. Niektóre z nich, takie jak wywar z buraków czy cebuli, stosuje siê a¿ do dzi¶. Inne by³y dla ówczesnych malarzy pisanek mniej oczywiste. Zygmunt Gloger w swoim „S³owniku rzeczy staro¿ytnych” wylicza takie ¼ród³a substancji barwi±cych, jak kora dzikiej jab³oni, listki kwiatu malwy czy krokosz. W zestawieniu pojawi³ siê tak¿e znany do dzi¶ szafran, który niegdy¶ s³u¿y³ do barwienia na kolor ¿ó³ty nie tylko skorupek jajek, ale te¿ ciast, b±d¼ wódek gatunkowych (nalewek). Jeden z wroc³awskich gorzelników w ksiêdze „Sztuka destylowania ró¿nych wódek wroc³awskich i gdañskich ...” wydanej w 1828 roku podaje w³a¶nie szafran jako ¼ród³o ¿ó³tego barwnika. Ale w ksi±¿ce pojawiaj± siê równie¿ komponenty, które dzi¶ brzmi± do¶æ egzotycznie – na przyk³ad drzewo brazylijskie, które nadawa³o alkoholowi kolor brunatny, czy indygowiec barwi±cy na niebiesko.

Ponadczasowe wypieki

Tak jak kiedy¶, baby oraz ko³acze zajmuj± dzi¶ honorowe miejsce na wielkanocnych sto³ach. Jak wskazuje polski historyk Zygmunt Gloger w „Ksiêdze rzeczy polskich”, baba by³a ciastem z m±ki pszennej, z dodatkiem wspomnianego wcze¶niej szafranu, wypiekanym w naczyniach z miedzi lub gliny. Czemu akurat „baba”? Okre¶lenie jest prawdopodobnie nawi±zaniem do kszta³tu spódnic, jakie nosi³y kobiety (wê¿sza u góry, szersza u do³u). Samuel Linde w „S³owniku jêzyka polskiego” z pocz±tku XIX w. opisa³ natomiast babê jako gatunek ciasta na kszta³t „zawoju tureckiego” i u¿y³ okre¶lenia babi ko³acz. Je¶li chodzi o rodzaj, gospodynie przygotowywa³y baby parzone, delikatne petynetowe (petyneta – tkanina przypominaj±ca tiul), migda³owe, czy te¿ z razowego chleba. Podobno przebywaj±cy w Lotaryngii król Polski Stanis³aw Leszczyñski jad³ such± babê, która mu nie smakowa³a, wiêc skropi³ j± rumem i tym prawdopodobnie zapocz±tkowa³ dodawanie alkoholu do tego ciasta.

W historii polskiej kuchni alkohol sprawdzi³ siê tak¿e przy wypieku innych ciast. Przyk³adem mo¿e byæ smako³yk, który po dzi¶ dzieñ stanowi zapowied¼ oczekiwania Wielkiej Nocy czyli Wielkiego Postu

– p±czek. Pocz±tkowo nadziewany by³y s³onin±, boczkiem lub miêsem i przepijany gorza³k±. Nastêpnie, na prze³omie XVI i XVII wieku, zaczêto go przyrz±dzaæ równie¿ na s³odko – z powid³ami owocowymi oraz wódk± ró¿an±, bêd±c± destylatem zapachowym, dodawanym tak¿e do zaczynu. Tak¿e w dzisiejszej wersji p±czków, dodana do ciasta niewielka ilo¶æ wódki (która wyparuje podczas sma¿enia) zapobiegnie nadmiernemu wch³anianiu t³uszczu. Alkohol dodany do ciast mo¿e spe³niaæ tak¿e kilka innych funkcji. Je¶li chcemy uzyskaæ krucho¶æ i chrupko¶æ wypieku, dodajmy go do keksów i ciast kruchych, gdy¿ spowolni on proces wytwarzania siê glutenu w m±ce pszennej. Natomiast w przypadku zastosowania go do masy – prze³amiemy md³y smak mas³a.

Tak¿e w tym roku, na niejednym ¶wi±tecznym stole królowaæ bêdzie baba czy ko³acz. Odmian± regionaln± tego drugiego wypieku jest popularny na Górnym ¦l±sku Ko³ocz ¦l±ski. W odró¿nieniu od staropolskiego okr±g³ego ko³acza jest prostok±tnym ciastem i mo¿e wystêpowaæ z posypk± lub nadzieniem. Co istotne, w 2011 roku Ko³ocz ¦l±ski zosta³ wpisany do Rejestru Chronionych Oznaczeñ Geograficznych, podobnie jak Polska Wódka, która w 2013 roku do³±czy³a do elitarnego grona tradycyjnych produktów chronionych prawnie ze wzglêdu na region, gdzie s± wytwarzane. Warto pamiêtaæ, ¿e aby trunek móg³ byæ oznaczony Chronionym Oznaczeniem Geograficznym „Polska Wódka” musi byæ produkowany z ziemniaka lub jednego z piêciu polskich zbó¿ – ¿yta, pszenicy, owsa, jêczmienia lub pszen¿yta. Dodatkowo, uprawa surowców oraz ca³y proces produkcji wódki musz± odbywaæ siê na terenie naszego kraju.

Polska Wódka to wa¿ny element polskiej kultury, który od wieków towarzyszy Polakom podczas celebracji wa¿nych chwil. Posiada bogat± i zaskakuj±c± historiê, która, jak widaæ, przeplata siê tak¿e z wielkanocnymi, staropolskimi tradycjami. Celem powstania Muzeum Polskiej Wódki by³o stworzenie przestrzeni, prezentuj±cej wyj±tkowe dzieje naszego narodowego trunku. Zespó³ Muzeum tworz± pasjonaci historii, którzy z przyjemno¶ci± dziel± siê swoj± wiedz±, tak¿e o ¶wi±tecznych obyczajach.

W czerwcu 2018 r., na terenie zabytkowego Centrum Praskiego Koneser, otwarto Muzeum Polskiej Wódki – wyj±tkowe miejsce na mapie Warszawy, które od 2018 przybli¿a historiê narodowego trunku, który dziêki swoim bogatym dziejom i wspania³ej jako¶ci zosta³ wpisany na listê Chronionych Oznaczeñ Geograficznych. W atrakcyjny, nowoczesny i interaktywny sposób prezentowana jest zwiedzaj±cym historia Polskiej Wódki, proces jej powstawania, a tak¿e surowce. Wycieczka po Muzeum to równie¿ szansa na poznanie ró¿nic w walorach smakowych poszczególnych rodzajów Polskiej Wódki, w specjalnej przestrzeni edukacyjnej Vodka Academy Bar. Na zwiedzaj±cych Muzeum Go¶ci w piêciu galeriach czekaj± wyj±tkowe ekspozycje, projekcje filmowe, unikatowe eksponaty historycznych butelek, a tak¿e wiele informacji i ciekawostek zwi±zanych z wp³ywem Polskiej Wódki na kszta³towanie siê polskiej kultury i tradycji oraz jej miêdzynarodow± renomê.

otomedia.pl

Wracaj do poprzedniej strony »
Ostatnio dodane oferty

Willa Jawor

Hotele, pensjonaty

Szczegó³y »

Pa³ac Zegrzyñski

Hotele, pensjonaty

Szczegó³y »

Pokoje u Ciê¿adlików

Hotele, pensjonaty

Szczegó³y »

Pokoje Go¶cinne Gazda

Hotele, pensjonaty

Szczegó³y »

Bajeczny SPA&Aqua

Uzdrowiska, SPA

Szczegó³y »

Diecezjalny Dom Formacyjny

Hotele, pensjonaty

Szczegó³y »

Warownia Inwa³d

Warto pojechaæ

Szczegó³y »

(c) 2006 - 2024 Otomedia sp. z o.o. | O serwisie | Mapa | Reklama | Kontakt | Regulamin
Boles³awiec | Brzeg | Dzierzoniów | G³ogów | Góra ¦l. | Jawor | Jelenia Góra | Kamienna Góra | K³odzko | Legnica | Lubañ | Lubin | Lwówek | Milicz | Nowogrodziec | Nysa | O³awa | Ole¶nica
Paczków | Polkowice | ¦roda ¦l. | Strzelin | ¦widnica | Trzebnica | Wa³brzych | WielkaWyspa | Wo³ów | Wroc³aw | Powiat Wroc³awski | Z±bkowice ¦l. | Zgorzelec | Ziêbice | Z³otoryja
Nieruchomo¶ci | Og³oszenia | Dobre Miejsca | Dolny ¦l±sk
serwis: strony serwisy internetowe