Browar, ubezpieczyciel, producent ¿ywno¶ci, producent akcesoriów gospodarczych, po¶rednik finansowy, agencja marketingowa, hurtowania zabawek, galeria wnêtrz, us³ugodawca dla bran¿y logistycznej, korporacja taksówkowa, deweloper, sieæ sklepów spo¿ywczych czy firmy z bran¿y IT i HR, ³±cznie ponad 60 firm zdecydowa³o siê na adopcjê symboliczn± mieszkañców wroc³awskiego zoo.
Ostatnio do³±czy³a firma Jeger – producent farb, która zaadoptowa³a pantery mgliste i Arma³ów Hotel, który zaopiekowa³ siê rysic± Le¶nicê. Teraz zoo szuka rodziców dla ma³ego manata, który przyszed³ na ¶wiat 23 maja br.
Oferta biznesowa wroc³awskiego zoo jest szeroka. Obejmuje mo¿liwo¶æ realizacji dzia³añ reklamowych, sponsoring rzeczowy i finansowy, specjalne wydarzenia czy sesje reklamowe i filmowe, a tak¿e mo¿liwo¶æ zakupu voucherów na bilety i kart rocznych dla pracowników lub klientów.
Jedn± z najbardziej popularnych form jest adopcja symboliczna, która daje korzy¶ci wszystkim stronom - zwierzêtom, ogrodowi i firmom. Korzy¶ci± dla zwierz±t jest mo¿liwo¶æ zakupu nie tylko po¿ywienia dla nich, ale równie¿ dodatkowego sprzêtu dla urozmaicenia ich codziennego ¿ycia, tzw. enrichmentu. Dla zoo to pozyskanie ¶rodków na utrzymanie zwierz±t. Szczególnie wa¿ne teraz jest to w obecnej sytuacji, gdy ogród na skutek pandemii straci³ ponad 10 milionów z³otych, a frekwencja po ponownym otwarciu zoo nie przekracza 30 procent tego, co wcze¶niej. Firmy, które wspieraj± zoo ciesz± siê nie tylko z reklamy, ale przed wszystkim faktu, ¿e w praktyce realizuj± filozofiê odpowiedzialno¶ci spo³ecznej biznesu.
- Adopcja symboliczna to ¶wiadome, d³ugofalowe dzia³ania w ramach strategii komunikacji marketingowej i realizacji polityki CSR. Oznacza to, ¿e nie przynosz± one spektakularnych efektów w krótkim czasie. W d³u¿szej perspektywie mog± jednak zmieniæ nastawienie w stosunku do firmy lub jej produktów czy us³ug, a tak¿e zbudowaæ lub wzmocniæ okre¶lony wizerunek, nie tylko w oczach klientów, ale równie¿ partnerów biznesowych i pracowników – mówi Rados³aw Ratajszczak, prezes wroc³awskiego zoo.
W ramach wspó³pracy firma, która adoptuje mieszkañca zoo mo¿e liczyæ m.in. na certyfikat, licencjê na korzystanie z logotypu zoo do w³asnych dzia³añ marketingowych, tabliczkê sponsoringow± przy swoim zwierzêciu, resume dotycz±ce podopiecznego ze zdjêciami, ekspozycjê logotypu na stronie www zoo, czy post reklamowy na social mediach ogrodu. Zdarzaj± siê równie¿ nietypowe dzia³ania, które strony wypracowuj± wspólnie. Jedn± z nich jest nagrywanie filmów promocyjnych czy przekazywanie prezentów dla zwierz±t, jak pi³ki dla tygrysów, szczotki do pielêgnacji sier¶ci ¿yraf czy drapaków i pi³ek z kocimiêtk± dla ¿bików.
- Ro¶nie ¶wiadomo¶æ tzw. marketingu wizerunkowego. Tradycyjne dzia³ania i te w internecie, nastwione s± na szybki efekt tu i teraz. Jednak na bardzo konkurencyjnym rynku, gdzie wszystkie towary i us³ugi s± w zasiêgu rêki, coraz wa¿niejsze staje siê ich wyró¿nienie. Taki efekt daje zwi±zanie marki z wizerunkiem konkretnego zwierzêcia, dlatego dbamy o to, aby wybór podopiecznego by³ zgodny z filozofi± firmy, wspiera³ jej mocne strony. Dodatkowa korzy¶æ to zwi±zanie siê z wiarygodn± instytucj± tak± jak nasze zoo, które od wielu lat wspiera ochronê zwierz±t tak¿e w ich w ¶rodowisku naturalnym – podkre¶la prezes Ratajszczak.
Poza wspó³prac±, któr± nawi±zano wcze¶niej, w³a¶nie podpisano kolejne umowy. Jednym z Partnerów zoo zosta³a firm Jeger, producent farb i tynków strukturalnych, która zaopiekowa³a siê panterami mglistymi.
- Zdecydowali¶my siê na adopcjê mieszkañców ZOO we Wroc³awiu, poniewa¿ jeste¶my firm± spo³ecznie odpowiedzialn±. Wa¿ny jest dla nas ogólny stan ¶rodowiska, w tym tak¿e sytuacja zwierz±t. Wybrali¶my pantery mgliste z uwagi na ich niewielk± populacjê i chêæ jej podtrzymania oraz rozwoju. Codziennie coraz bardziej zdajemy sobie sprawê z tego, jak wa¿na jest ró¿norodno¶æ biologiczna. Stajemy po stronie tych ludzi, którzy realnie dzia³aj±, a nie tylko mówi±. Wiemy, ¿e jako firma mamy moc sprawcz± i chcemy j± wykorzystaæ w s³usznej sprawie. Ponadto wspó³praca z wroc³awskim ogrodem zoologicznym jest nam szczególnie bliska, z uwagi na mo¿liwo¶æ wsparcia istotnych inicjatyw lokalnych, maj±cych globalny wp³yw. Wiemy, ¿e mo¿emy zmieniaæ ¶wiat, dlatego te¿ robimy to, zaczynaj±c od "w³asnego podwórka". Wsparcie takich organizacji, jak ZOO we Wroc³awiu daje nam du¿o satysfakcji i dodatkowo zachêca spo³eczno¶æ skoncentrowan± wokó³ naszej marki, do podejmowania podobnych dzia³añ, na korzy¶æ matki natury. Chcemy byæ wzorem dla innych i przyk³adem dla kolejnych pokoleñ, które mo¿e tak¿e dziêki nam, bêd± mog³y wspó³¿yæ w zgodzie z przyrod± i cieszyæ siê jej urokami. – mówi Bernadeta Ambicka - Szel±g, Prezes Zarz±du Jeger.
Trwaj± te¿ rozmowy ma temat adopcji kolejnych zwierz±t m.in. ¿yrafy siatkowanej, a teraz zoo szuka rodziców adopcyjnych dla nowonarodzonego manaci±tka.
- Kilka dni temu opiekunowi ustalili, ¿e urodzony 23 maja manat to samiec. Potwierdz± to jeszcze badania genetyczne, ale ju¿ mo¿emy obiecaæ firmie, która adoptuje manata, ¿e poza standardowymi dzia³aniami, bêdzie te¿ mog³a wybraæ dla niego imiê – mówi Agnieszka Korzeniowska, dyrektor ds. marketingu z wroc³awskiego zoo.
Warto przypomnieæ, ¿e we wroc³awskim ogrodzie zoologicznym mieszka ponad 12 000 zwierz±t reprezentuj±cych 1 100 gatunków, z których 65% nale¿y do zagro¿onych wyginiêciem. Zoo prowadzi na swoim terenie niemal 150 hodowli zachowawczych, ksi±g gatunkowych i monitoringu, w tym gatunków, które ju¿ nie wystêpuj± w naturze. Aktywnie wspiera 33 projekty ochrony gatunkowej zwierz±t w ¶rodowisku naturalnym na 4 kontynentach.
zoo
Wracaj do poprzedniej strony »