Tury¶ci nie wziêli sobie do serca ostrze¿eñ MSZ dotycz±cych Turcji. W odró¿nieniu od Tunezji ten kraj w 2015 roku nale¿a³ do najpopularniejszych urlopowych kierunków.
Tury¶ci wyje¿d¿ali tam najchêtniej z biurem podró¿y Coral Travel/Wezyr Holidays i spêdzali je w wyra¼nie wy¿szym standardzie ni¿ gdzie indziej. I to za mniejsze pieni±dze.
Travelplanet.pl, najwiêkszy polski multiagent turystyczny, porówna³ statystyki rezerwacyjne, dotycz±ce wyjazdów do Turcji w 2015 i 2014 roku (zarezerwowanych do 20 wrze¶nia). Wynika z nich, ¿e og³oszone w szczycie letniego sezonu, bardzo powa¿ne ostrze¿enia polskiego MSZ, dotycz±ce niestabilnej sytuacji, nie wywar³y na turystach wiêkszego wra¿enia. Odsetek wyje¿d¿aj±cych na urlop do Turcji zwiêkszy³ siê z 15 do 17 proc. ogólnego ruchu turystycznego. Lepszym wynikiem mo¿e pochwaliæ siê tylko Grecja (33 proc.).
Przypomnijmy: w lipcu MSZ wyda³ komunikat, zalecaj±cy powstrzymanie siê od wyjazdów do Turcji z powodu dzia³añ zbrojnych tamtejszej armii przeciwko terrorystom z Pañstwa Islamskiego. By³o to kilkana¶cie dni po krwawym zamachu w Tunezji, w którym pod koniec czerwca, zastrzelono na pla¿y 38 turystów. Jednak w odró¿nieniu od sytuacji w Tunezji (czê¶æ biur zawiesi³a wyjazdy do tego kraju, inne umo¿liwi³y bezkosztow± zmianê rezerwacji) nast±pi³o zdarzenie bez precedensu - komunikat MSZ dotycz±cy Turcji zosta³ oprotestowany przez Polsk± Izbê Turystyki. Podkre¶lano, ¿e dzia³ania zbrojne tocz± siê od 800 do nawet 1300 km od bezpiecznych kurortów.
Statystyki Travelplanet.pl pokazuj±, ¿e o ile ruch turystyczny do Tunezji niemal zamar³, to Turcja cieszy siê obecnie wiêksz± popularno¶ci± ni¿ w 2014 roku. I to znaczn± – z biurami podró¿y w tym roku wyjecha³o lub do 20 wrze¶nia zarezerwowa³o wyjazd o 27 proc. turystów wiêcej ni¿ w analogicznym okresie ub. Roku. Wiêkszy wzrost zanotowa³a jedynie Grecja – o 42 proc. i Bu³garia – o 37 proc.
- Tury¶ci przebukowywali do Turcji Grecji i Bu³garii zarezerwowane wcze¶niej wakacje w Tunezji i Egipcie – zauwa¿a Jerzy Krawczyk, prezes Travelplanet.pl. – Tymczasem MSZ swoim komunikatem ustawi³ w ¶rodku sezonu Turcjê niejako w jednym szeregu z Tunezj±.
Coral Travel/Wezyr Holidays liderem
Najlepiej na trudnym w tym roku, tureckim rynku, poradzi³ sobie Coral Travel/Wezyr Holidays. Z tym biurem na urlop pojecha³ w tym roku niemal co drugi turysta. To biuro podró¿y okaza³o siê tu lepsze od wieloletniego lidera polskich touroperatorów – Itaki. - Coral Travel/Wezyr Holidays ma bardzo zró¿nicowan± ofertê, ale wynik na kierunku tureckim, flagowym dla tego biura podró¿y, trzeba uznaæ za bardzo dobry – zauwa¿a prezes Krawczyk.
Tureckie wakacje kupujemy przede wszystkim na ostatni± chwilê. Na 10 lub mniej dni przed wylotem rezerwuje je 47 proc. turystów. Decyzje o wyje¼dzie do Turcji podejmowane w ostatniej chwili zapada³y znacznie czê¶ciej ni¿ te, dotycz±ce wszystkich kierunków (38 proc. turystów). Ale z drugiej strony wyj±tkowo du¿o, bo a¿ blisko 28 proc. turystów kupowa³o wakacje w Turcji na 2 i wiêcej miesiêcy przed wylotem. To trochê wiêcej ni¿ ¶rednia rynkowa (26 proc.) – Turcja ma u polskich turystów wyrobion± dobr± markê, st±d czêstsze wcze¶niejsze decyzje o spêdzeniu tam urlopu ni¿ w wypadku innych destynacji – komentuje Jerzy Krawczyk.
Polscy tury¶ci najchêtniej lec± na Riwierê Tureck±. W 2015 roku zarezerwowa³o ten Kierunek 64 proc. klientów Travelplanet.pl. Drugie pod wzglêdem popularno¶ci Wybrze¿e Egejskie odwiedzi³o lub odwiedzi do koñca 2015 roku 33 proc. turystów z Polski udaj±cych siê do Turcji. Najchêtniej zatrzymuj± siê oni w Alanyi (24 proc.) Bodrum (15 proc.) i Side (13 proc.).
Luksus po turecku kosztuje mniej
Na urlopie w Turcji fundujemy sobie przede wszystkim piêciogwiazdkowy luksus. W takim standardzie w 2015 wypoczywa³a w tureckich kurortach przesz³o po³owa polskich turystów (56 proc.). To grubo ponaddwukrotnie wiêcej od ¶redniej rynkowej (nieco ponad 22 proc.). Z kolei wakacje w tureckich hotelach 4* i 3* wybiera ponad 2 razy mniej turystów ni¿ w podobnych obiektach w pozosta³ych krajach. Cztery gwiazdki w Turcji rezerwuje zaledwie 21 proc. turystów (wobec 46 proc w skali ca³ego rynku) a hotele 3* - zaledwie 13 proc. (wobec 27 proc.).
Jad±c do Turcji ponad 95 proc. turystów wykupuje wy¿ywienie AI a ponad 4 proc. HB. I znów jest to zdecydowanie wiêcej ni¿ ¶rednia rynkowa (AI – 75 proc., HB – 14 proc.)
- Wyj±tkowo korzystna cenowo oferta wypoczynku w Turcji, zw³aszcza u wiod±cych na tym rynku touroperatorów, prze³o¿y³a siê na ¶redni koszt, jaki ponosili tury¶ci – t³umaczy Jerzy Krawczyk.
Za tureckie wakacje w hotelu 5* tury¶ci p³ac± w tym roku ok. 2500 z³ od osoby. To o 140 z³ z³ mniej ni¿ w skali ca³ego rynku. Jeszcze wiêksza ró¿nica dotyczy urlopu w hotelach 4* - 3*. W Turcji kosztowa³y one turystê odpowiednio ok. 2000 z³ i 1700 z³. To o przesz³o 300 z³ mniej ni¿ ¶rednia rynkowa (odpowiednio ok. 2300 z³ i 2000 z³).
– Na przyk³adzie Turcji widaæ, ¿e tury¶ci nie szukaj± najtañszych ofert ale, za³o¿ywszy sobie na wakacje okre¶lony bud¿et, chc± wypoczywaæ w maksymalnie komfortowych warunkach – zauwa¿a prezes Travelplanet.pl. – St±d dwukrotnie wiêcej turystów w tureckich hotelach 5* ni¿ w innych krajach za¶ ponaddwukrotnie mniejsz± popularno¶ci± ciesz± siê hotele ni¿szej kategorii.
otomedia.pl
Wracaj do poprzedniej strony »