Od sukni, pantalonów i czepca po szokuj±ce monokini – ewolucja damskich kostiumów k±pielowych na przestrzeni XX wieku to co¶ wiêcej ni¿ tylko przypis do historii mody, to wa¿ny rozdzia³ w dziejach rewolucji obyczajowej, która zmieni³a oblicze Zachodu.
Warto o tym pamiêtaæ, gdy nastêpnym razem bêdziemy cieszyæ siê nadmorskim wypoczynkiem. Centrum lotnicze Sky4Fly.net prezentuje 5 kobiet, które zmieni³y oblicze pla¿owania.
Annette Kellermann
Na prze³omie XIX i XX wieku jarzmo obyczaju trzyma³o siê mocno, znacznie ograniczaj±c pla¿ow± swobodê. Podczas gdy w modzie mêskiej królowa³y jednoczê¶ciowe pasiaste kostiumy bêd±ce po³±czeniem podkoszulka i kalesonów, kobiety za¿ywaj±ce morskich k±pieli musia³y borykaæ siê ze strojami, które trudno dzi¶ uznaæ za swobodne. Typowy damski zestaw k±pielowy sk³ada³ siê z sukni zas³aniaj±cej kolana noszonej w po³±czeniu z pantalonami siêgaj±cymi przynajmniej do po³owy ³ydki, ca³o¶æ za¶ uzupe³nia³o obowi±zkowe nakrycie g³owy.
Sytuacja zaczê³a siê zmieniaæ wraz ze wzrostem mody na higieniczny – jak wówczas mawiano – tryb ¿ycia. Sport zyskiwa³ na popularno¶ci, a mê¿czy¼ni podczas zawodów p³ywackich zaczêli u¿ywaæ czarnych obcis³ych kostiumów jednoczê¶ciowych wykonanych z we³ny, zbli¿onych krojem do opisywanych wcze¶niej pla¿owych pasiaków. Jako ¿e trening p³ywacki nie by³ zarezerwowany wy³±cznie dla panów, nie minê³o wiele czasu, nim kobiety podjê³y pierwsz± próbê pokonania pruderii w imiê zami³owania do sportu. – W awangardzie nowego trendu stanê³a Annette Kellermann, australijska p³ywaczka, gwiazda wodewili i aktorka, która przesz³a do historii jako pierwsza kobieta wystêpuj±ca publicznie w jednoczê¶ciowym obcis³ym stroju p³ywackim – opowiada Piotr Chalimoniuk ze Sky4Fly.net. Z dzisiejszej perspektywy strój Kellermann wydaje siê nader skromny, ale w pierwszej dekadzie XX wieku jego obcis³y fason budzi³ wielkie kontrowersje. W 1907 roku, u szczytu swej popularno¶ci, Kellermann zosta³a nawet zaaresztowana pod zarzutem siania zgorszenia, gdy pokaza³a siê w swoim stroju na popularnej pla¿y nieopodal Bostonu w samym sercu purytañskiej Nowej Anglii.
Incydent bynajmniej nie zrazi³ australijskiej sportsmanki, która uros³a do rangi symbolu walki o kobiec± niezale¿no¶æ. S³ynê³a nie tylko z wyczynów sportowych (trzykrotnie podjê³a próbê przep³yniêcia kana³u La Manche), ale równie¿ z kontrowersyjnych wystêpów aktorskich (jako pierwsza gwiazda kina pokaza³a siê nago na srebrnym ekranie, w 1916 roku w obrazie „Córka bogów”) oraz z przedsiêbiorczo¶ci – wypu¶ci³a autorsk± liniê strojów p³ywackich, które dzi¶ uznaje siê za jeden z najwa¿niejszych kroków w ewolucji nowoczesnych kostiumów k±pielowych.
Micheline Bernardini
W kolejnych dekadach kostiumy k±pielowe przechodzi³y dalsz± ewolucjê. Szczególnie po I wojnie ¶wiatowej moda pla¿owa coraz odwa¿niej wyzwala³a siê z dawnych konwenansów. Na pla¿ach zaczê³y pojawiaæ siê nagie mêskie torsy, a kobiece kostiumy, wci±¿ najczê¶ciej jednoczê¶ciowe, sta³y siê bardziej swobodne – ods³ania³y nogi i podkre¶la³y kszta³t sylwetki. Popularno¶æ zyska³y kostiumy z g³êbokimi dekoltami na plecach nawi±zuj±ce fasonem do wieczorowych kreacji.
Na prawdziw± bombê trzeba by³o jednak poczekaæ a¿ do 1946 roku, kiedy to dwóch projektantów, Jacques Heim i Louis Réard, niemal równocze¶nie zaprezentowa³o ¶wiatu projekty dwuczê¶ciowych kostiumów k±pielowych. Projekt Heima, reklamowany pod nazw± „atom” jako „najmniejszy strój k±pielowy na ¶wiecie”, proponowa³ odwa¿ny stanik i nieco bardziej skromne zas³aniaj±ce pêpek figi. Pocz±tkowo zyska³ wiêksz± popularno¶æ, ale to konkurencyjny projekt Réarda mia³ ostatecznie zaw³adn±æ wyobra¼ni± publiczno¶ci i wytyczyæ ¶cie¿kê rozwoju dla mody pla¿owej na nastêpne dekady. Kostium, w deseniu druku gazetowego, sk³ada³ siê ze stanika oraz g³êboko wciêtych – nawet jak na dzisiejsze standardy – fig wykonanych z dwóch trójk±tnych kawa³ków materia³u po³±czonych sznurkami. Réard mia³ niema³e trudno¶ci ze znalezieniem modelki, która zgodzi³aby siê zaprezentowaæ stój. Koniec koñców nie pozosta³o mu nic innego jak zatrudniæ w tej roli Micheline Bernardini, 19 letni± striptizerkê z Casino de Paris.
Wybór okaza³ siê strza³em w dziesi±tkê. 5 lipca 1946 roku publiczno¶æ zgromadzona w paryskim kompleksie rekreacyjnym Piscine Molitor wstrzyma³a oddech, gdy piêkna Bernardini zaprezentowa³a ¶wiatu kostium k±pielowy „mniejszy ni¿ najmniejszy na ¶wiecie”. Réard nada³ swojemu dzie³u nazwê nawi±zuj±ca do g³o¶nych wówczas testowych detonacji nuklearnych przeprowadzanych przez wojska amerykañskie w okolicach pacyficznego atolu Bikini. Gdy potê¿ne bomby atomowe targa³y odleg³ymi tropikalnymi wyspami, ¶wiatem mody wstrz±snê³a „bomba anatomiczna” w postaci fotografii przedstawiaj±cej Bernardini w stroju Réarda trzymaj±cej w rêku sze¶cienne pude³eczko o wymiarach 51 na 51 milimetrów, które s³u¿y³o za opakowanie dla pierwszych na ¶wicie kostiumów bikini.
Brigitte Bardot
Niema³o czasu musia³o up³yn±æ nim bikini ze skandalizuj±cej ciekawostki sta³o siê strojem powszechnie akceptowanym na pla¿ach w Europie i Stanach Zjednoczonych. W sukurs projektantom mody przysz³o kino i to w³a¶nie dziêki temu medium kostiumy k±pielowe w kroju Réarda „trafi³y pod strzechy”.
Po¶ród aktorek, które w najwiêkszym stopniu przyczyni³y siê do spopularyzowania bikini nale¿y wymieniæ przede wszystkim francusk± seksbombê Brigitte Bardot. W 1952 roku ukaza³ siê film „Manina, la fille sans voiles”, który dopiero po sze¶ciu latach doczeka³ siê dystrybucji w USA, gdzie zawita³ do kin pod tytu³em „Manina, the Girl in the Bikini”. Tytu³ow± dziewczynê w bikini sportretowa³a 18-letnia wówczas Bardot. Film nie przeszed³ do historii kina ze wzglêdu na swoj± fabu³ê, ale w³a¶nie dziêki szokuj±cym jak na tamte czasy kusym kostiumom k±pielowym, w których prezentowa³a swe wdziêki m³oda aktorka.
Bardot szybko uros³a do rangi bogini strojów k±pielowych, ponownie prezentuj±c sk±pe bikini w kultowym „I Bóg stworzy³ kobietê” (1956). Bardot spopularyzowa³a noszenie bikini w ¶ródziemnomorskich kurortach na po³udniu Francji. – Znany nam styl pla¿owania wywodzi siê w³a¶nie z Saint-Tropez i Cannes, gdzie lubi³a pokazywaæ siê Bardot. Miejsca te do dzi¶ pozostaj± w awangardzie pla¿owej mody i warto je odwiedziæ, je¶li chcemy podpatrzeæ najnowsze trendy – mówi Piotr Chalimoniuk z biura lotniczego Sky4Fly.net.
Ursula Andress
Wspó³cze¶ni kinomani byæ mo¿e ¿ywiej wspominaj± jego nowsz± ods³onê w wykonaniu Halle Berry w „¦mieræ nadejdzie jutro” (2002), ale ujêcie dziewczyny Bonda wynurzaj±cej siê z fal oceanu wykorzystano ju¿ w pierwszym filmie o przygodach brytyjskiego agenta – „Doktorze No” z 1962 roku. W kultowej scenie wyst±pi³a piêkna Ursula Andress wcielaj±ca siê w rolê zbieraczki morskich muszli o imieniu Honey Ryder. Na pytanie bohaterki czy rozgl±da siê za muszlami, Bond (Sean Connery) odpar³ z rozbrajaj±c± szczero¶ci±: „Nie, po prostu siê przygl±dam”. I nie ma siê co dziwiæ, Andress w bikini prezentowa³a siê zjawiskowo, a zarazem niebezpiecznie, uzbrojona w nó¿, którym pogrozi³a agentowi Jej Królewskiej Mo¶ci, powstrzymuj±c – do czasu – jego romantyczne zakusy. Bikini, w którym wyst±pi³a Andress zapisa³o siê nie tylko w historii kinematografii, wyznaczy³o równie¿ nowe trendy w modzie pla¿owej.
Peggy Moffitt
Lata 60. XX wieku to czas rozpêdzaj±cej siê rewolucji seksualnej. Projektanci mody bardzo czêsto stawali w awangardzie piewców wyzwolenia, prezentuj±c stroje bêd±ce raczej manifestami spo³ecznie zaanga¿owanej sztuki ni¿ propozycjami codziennych ubrañ. Tak by³o w przypadku kontrowersyjnego projektu Rudiego Gernreicha, który w 1964 roku da³ ¶wiatu monokini, pierwszy w historii strój pla¿owy topless. Na kostium sk³ada³y siê czarne figi z wysokim stanem siêgaj±ce do po³owy brzucha i zakoñczone dwiema w±skimi szelkami wi±zanymi wokó³ szyi. Kostium by³ pozbawiony stanika i ca³kowicie ods³ania³ piersi modelki Peggy Monffitt, która zaprezentowa³a go podczas sesji zdjêciowej dla magazynu „Women’s Wear Daily”. Choæ strój pocz±tkowo mia³ byæ jedynie wolno¶ciowym manifestem, Gernreich zdecydowa³ siê w koñcu na komercyjn± produkcjê. Sprzeda³o siê oko³o 3000 egzemplarzy, ale zachowa³y siê tylko dwa przekazy o kobietach, które pokaza³y siê monokini Gernreicha publicznie. W 1964 roku jako pierwsza wyst±pi³a w nim tancerka Carol Doda w klubie nocnym w San Francisco. W tym samym roku modelka Toni Lee Shelley pokaza³a siê w monokini podczas wizyty na jednej z publicznych pla¿ w Chicago. Za swój wyczyn zosta³a aresztowana. Zjawiskowe zdjêcie Peggy Monffitt w stroju Gernreicha jest jednym z symboli rewolucji seksualnej, a samo monokini, choæ zbyt odwa¿ne, by zyskaæ popularno¶æ jako zwyk³y strój pla¿owy, da³o pocz±tek wspó³czesnym krojom kostiumów jednoczê¶ciowych z szerokimi wyciêciami biegn±cymi wzd³u¿ bioder i talii.
Jaki bêdzie nastêpny etap w ewolucji kostiumów k±pielowych? Nie ma sensu spekulowaæ, lepiej wybraæ siê na pla¿ê, by wypatrywaæ potencjalnych modowych rewolucjonistek.
otomedia.pl
Wracaj do poprzedniej strony »