To by³o historyczne wydarzenie, które otworzy³o Wroc³aw na ¶wiat. 18 stycznia 1993 roku linie Eurowings uruchomi³y pierwsze miêdzynarodowe po³±czenie z Wroc³awia. Pasa¿erowie polecieli wtedy do Frankfurtu nad Menem.
Impuls do rozwoju, wy³om w sposobie funkcjonowania Wroc³awia i ca³ego Dolnego ¦l±ska, a tak¿e wielkie wyzwanie dla miasta i portu lotniczego. To s³owa, które pojawiaj± siê przy okazji jubileuszu30-lecia uruchomienia pierwszego miêdzynarodowego po³±czenia z wroc³awskiego lotniska. By³o to w styczniu 1993 roku. Loty uruchomi³y linie Eurowings, a pierwszy rejs odby³ siê turbo¶mig³owym samolotem ATR-42. Na pok³adzie podró¿owa³o kilkunastu pasa¿erów.
- To by³o co¶ niezwyk³ego jak na tamte czasy. Polska nie by³a wtedy w Unii Europejskiej, a loty miêdzynarodowe odbywa³y siê tylko z Warszawy i nieliczne – z Krakowa. To przedsiêwziêcie by³o skoordynowanym dzia³aniem nie tylko w³adz portu, ale tak¿e w³odarzy miasta, województwa i samorz±du. Ustalenia toczy³y siê równie¿ na szczeblu rz±dowym, gdy¿ start tego po³±czenia wymaga³ zgody organówpañstwowych– mówi Bogdan Borowiec, który w 1993 roku by³ przedstawicielem linii Eurowings.
Przygotowania do otwarcia po³±czenia trwa³y blisko 2 lata. Ca³a operacja nie by³aby mo¿liwa, gdyby nie zaanga¿owanie przedstawicieli ówczesnych w³adz –prezydenta Wroc³awia Bogdana Zdrojewskiego, wiceprezydentaJaros³awa Obremskiego, wojewody wroc³awskiego Janusza Zaleskiego i prezesa lotniska Leszka Krawczyka.
Samoloty kursowa³y do Frankfurtu najpierw trzy, a pó¼niej piêæ razy w tygodniu. Na pocz±tku na pok³adzie mog³o podró¿owaæ od 46 do 48 pasa¿erów. Potem liczba ta zwiêkszy³a siê do 68 osób. Do Niemiec latali przede wszystkim przedstawiciele biznesu - 70 proc. podró¿nych stanowili obcokrajowcy, a 30 proc. Polacy. – Trzeba pamiêtaæ, ¿e to by³y zupe³nie inne czasy. Nie ka¿dego by³o staæ na bilet lotniczy. Ale najwa¿niejsze, ¿e biznes zauwa¿y³ potencja³ Wroc³awia i Dolnego ¦l±ska. To wp³ynê³o na rozwój miasta i regionu – mówi Bogdan Borowiec.
Zmiany zasz³y tak¿e w samym porcie lotniczym. Przed startem pierwszego miêdzynarodowego po³±czenia niezbêdne by³o uruchomienie sta³ych stanowisk Stra¿y Granicznej, a tak¿e Urzêdu Celnego (do tej pory przedstawiciele tych organów pojawiali siê na lotnisku tylko w razie potrzeby, przed planowanymi odlotami nielicznych czarterów). Trzeba by³o równie¿ wyposa¿yæ lotnisko w odpowiedni sprzêt potrzebny przy kontroli bezpieczeñstwa.
- To by³ prze³om, który otworzy³ niebo nad Wroc³awiem dla przewo¼ników miêdzynarodowych. To w 1993 roku zaczê³a siê przygoda Wroc³awia z lotami miêdzynarodowymi. Zagraniczni partnerzy i przewo¼nicy spojrzeli na Wroc³aw jako na miejsce, w którym nie tylko warto uruchamiaæ nowe po³±czenia, ale w które warto inwestowaæ – mówi Dariusz Ku¶, prezes Portu Lotniczego Wroc³aw.
Rozwój po³±czeñ miêdzynarodowych
Kolejne lata przynosi³y dalszy rozwój wroc³awskiego lotniska. W 1997 roku zosta³a otwarta nowa hala odlotów miêdzynarodowych, a dwa lata pó¼niej hala przylotów miêdzynarodowych. W miêdzyczasie uruchomiono nowy terminal krajowy i otwarto terminal cargo. Rok 2001 to otwarcie strefy odlotów w hali miêdzynarodowej.
Dat±, która zmieni³a dotychczasowy sposób podró¿owania, by³ marzec 2005 roku. To w³a¶nie wtedy linie Ryanair uruchomi³y pierwsze niskokosztowe po³±czenie na trasie Wroc³aw-Londyn. Piêæ lat pó¼niej swoje trasy z Wroc³awia otworzy³ wêgierski przewo¼nik WizzAir.
- W miêdzyczasie rozpoczê³a siê budowa nowego terminalu, który uruchomili¶my w marcu 2012 roku. To by³o prze³omowe wydarzenie. Od ponad 10 lat podró¿ni mog± w komfortowych warunkach lataæ z Wroc³awia do najciekawszych miejsc w Europie i do du¿ych hubów na kontynencie – mówi Dariusz Ku¶.
W ka¿dym sezonie przewo¼nicy sieciowi oferuj± pasa¿erom z Wroc³awia kilkadziesi±t po³±czeñ w najatrakcyjniejsze zak±tki Europy (W³ochy, Hiszpania, Chorwacja, Portugalia, Skandynawia, Francja, Bu³garia, Grecja, Malta, Cypr, Wielka Brytania, Szkocja, Irlandia, Gruzja, Belgia). Na przestrzeni lat swoj± ofertê z Wroc³awia rozwinêli te¿ przewo¼nicy sieciowi tacy jak Lufthansa, KLM, SWISS czy PLL LOT.
–Po³±czenie do Frankfurtu, który dzi¶ obchodzi swój jubileusz, nale¿y do najpopularniejszych po³±czeñ sieciowych z Wroc³awia. Jesieni± i zim± Lufthansa zmieni³a samoloty do Frankfurtu na wiêksze, typuEmbraer 190, dziêki czemu liczba miejsc dla pasa¿erów zwiêkszy³a siê o 25 proc. – mów Cezary Pacamaj, wiceprezes portu lotniczego Wroc³aw.
Plany na przysz³o¶æ
Rola wroc³awskiego lotniska jako jednego z najwa¿niejszych portów regionalnych w kraju stale wzrasta – ¶wiadcz± o tym zarówno decyzje przewo¼ników, jak i planowane zmiany samej infrastruktury Portu.
- Jeste¶my wa¿nym partnerem dla przewo¼ników, a inwestycje zarówno w obszarze infrastruktury jak i us³ug pozalotniskowych, sprawiaj± ¿e w perspektywie kilku najbli¿szych lat bêdziemy w stanie znacznie zwiêkszyæ przepustowo¶æ lotniska i ofertowaæ jeszcze lepszy komfort podró¿owania pasa¿erom – mówi Przemys³aw Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wroc³aw.
W ubieg³ym roku Ryanair og³osi³ rozbudowê zaplecza obs³ugi technicznej samolotów, co pozwoli podwoiæ liczbê serwisowanych maszyn we Wroc³awiu i zatrudniæ dodatkowych 200 specjalistów. WizzAir powiêkszy³ swoj± bazê operacyjn± o drugi samolot. W zaawansowanej fazie s± równie¿ konsultacje na temat uruchomienia bezpo¶redniego po³±czenia miêdzy Wroc³awiem a Seulem. Wroc³awskie lotnisko zostanie równie¿ rozbudowane i zmodernizowane w ramach projektu „£±cz±c Europê” 2021-2027 (CEF 2). Powstanie dodatkowa p³yta postojowa i równoleg³a droga ko³owania, a tak¿e droga szybkiego zjazdu i nowa p³yta do odladzania samolotów. Zmodernizowana zostanie tak¿e istniej±ca droga ko³owania. Prace przy rozbudowie rozpoczn± siê pod koniec 2023 roku.
otomedia.pl
Wracaj do poprzedniej strony »