Nie tylko zagro¿eñ terrorystycznych podczas wypoczynku. Wed³ug najnowszych sonda¿y przed wyjazdem na wakacje najbardziej powstrzymuje przekroczenie limitu wydatków na urlop oraz obawa przed bankructwem biur podró¿y.
Przekroczony limit wydatków to najczêstsza obawa przed wyjazdem na wakacje – tak odpowiedzia³o a¿ 44% respondentów w badaniu ARC Rynek i Opinie, przeprowadzonych dla Liberty Direct. 42 proc. respondentów ma z kolei problem z ca³kowitym sfinansowaniem wyjazdu na wakacje – wynika z badania pozyczkaportal.pl i Aasa Polska. Wed³ug tego ostatniego badania co pi±ty turysta z powodu chwilowego braku gotówki rozwa¿a zrezygnowanie z wyjazdu, ale a¿ 37 proc. chce po¿yczyæ pieni±dze na wakacje.
- Choæ wed³ug statystyk GUS ¶rednia p³aca wzros³a a¿ o 60 proc. w ci±gu ostatniej dekady, podczas gdy, wed³ug danych rezerwacyjnych Travelplanet.pl, ¶redni koszt wyjazdu na zagraniczne wakacje wzrós³ w tym czasie tylko o 14 proc., p³ynno¶æ finansowa dotycz±ca wydatków na wypoczynek wci±¿ stanowi problem – komentuje Rados³aw Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce tego najwiêkszego polskiego multiagenta turystycznego.
Z innych statystyk Travelplanet.pl wynika, ¿e sk³onno¶æ do wyjazdów z biurami podró¿y nie maleje. Wakacje na to lato zarezerwowa³o ok. 10 proc. turystów wiêcej ni¿ na lato 2015. Tymczasem wed³ug raportów Polskiego Zwi±zku Organizatorów Turystyki tegoroczna sprzeda¿ ofert biur podró¿y wci±¿ utrzymuje siê na poziomie ni¿szym ni¿ w ubieg³ym roku. – Co prawda te dane opieraj± siê na tylko na jednym systemie rezerwacyjnym, ale w pewnym stopniu odzwierciedlaj± obawy polskich turystów, które pokazuj± sonda¿e – uwa¿a Damasiewicz.
Sk±d wiêc wzrosty w statystykach najwiêkszego polskiego multiagenta, bêd±cych swoistym papierkiem lakmusowym rynku turystyki?
- Nasze dane pokazuj± sprzeda¿ niemal wszystkich najwiêkszych biur podró¿y, które s± naszymi partnerami a nie tylko dane sprzeda¿owe jednego systemu rezerwacyjnego – t³umaczy Damasiewicz. – Nie sposób jednak nie zauwa¿yæ, ¿e du¿y wp³yw maj± na nie rozwi±zania, które wyeliminowa³y zagro¿enia, powstrzymuj±ce turystów przed zakupem wakacji.
Travelplanet.pl wprowadzi³ w czerwcu jako pierwszy w bran¿y mo¿liwo¶æ zakupu wycieczki na raty zero procent. Sp³aca siê j± nie przed wyjazdem ale dopiero po powrocie, w piêciu równych ratach odpowiadaj±cych cenie wyjazdu.
- Dane dotycz±ce rezerwacji w czerwcu pokazuj±, ¿e trafili¶my w oczekiwania turystów – zauwa¿a Damasiewicz. Jego zdaniem efekt wzmacnia inne pionierskie rozwi±zanie: bezp³atne ubezpieczenie od ewentualnej upad³o¶ci touroperatora. – Jak widaæ z opublikowanych w³a¶nie badañ TNS Polska dla Urzêdu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, a¿ 28 proc. Polaków obawia siê zainwestowania czêsto kilkunastu tysiêcy z³otych w wakacje, które mog± nie doj¶æ do skutku – dodaje.
Bezp³atne ubezpieczenie eliminuje i to zagro¿enie. Sprawdzi³o siê pod koniec ubieg³ego lata, gdy zbankrutowa³o biuro Alfa Star, jeden z najwiêkszych graczy na rynku turystycznym. Tury¶ci, którzy kupili wakacje w tym biurze za po¶rednictwem Travelplanet.pl, skorzystali z mo¿liwo¶ci ekwiwalentnego wypoczynku. Inni klienci Alfa Star musz± czekaæ do po³owy wrze¶nia 2016 na zakoñczenie procedury zg³aszania roszczeñ wobec tego biura. Po fali bankructw touroperatorów w 2012 roku procedury wyp³aty pieniêdzy trwa³y od pó³tora roku do dwóch lat a wysoko¶æ zwrotów siêga³a co najwy¿ej 70 proc. kwot zap³aconych za wycieczki.
JK
Wracaj do poprzedniej strony »