Powinni¶my wiedzieæ, ¿e:
- korzystanie z uprawnieñ, które gwarantuje prawo, mo¿e ustrzec nas od wyboru niesolidnej lub dzia³aj±cej niezgodnie z przepisami firmy turystycznej,
- prowadzenie dzia³alno¶ci organizatora turystyki i po¶rednika wymaga uzyskania wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i po¶redników turystycznych,
- w MG funkcjonuje centralna ewidencja organizatorów turystyki i po¶redników turystycznych, w której klient mo¿e sprawdziæ, czy dana firma ma wpis,
- firmy turystyczne maj± obowi±zek posiadania gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia, które w przypadku niewykonania przez dan± firmê umowy, zabezpieczaj± ¶rodki na zapewnienie klientom powrotu do kraju, a tak¿e pokrycie zwrotu wp³aty wniesionej przez klienta,
- w okresie 20 dni przed dat± wyjazdu cena ustalona w umowie o ¶wiadczenie us³ug turystycznych nie mo¿e byæ zmieniona.
Praktyczne informacje dla klienta:
1. Dzia³alno¶æ organizatora turystyki i po¶rednika turystycznego wymaga uzyskania wpisu do rejestru organizatorów turystyki i po¶redników turystycznych prowadzonych przez marsza³ka. W Ministerstwie Gospodarki funkcjonuje centralna ewidencja organizatorów turystyki i po¶redników turystycznych. Klient mo¿e pisemnie lub telefonicznie zwróciæ siê z konkretnym pytaniem do ewidencji, czy dana firma ma wpis, czy ma wymagan± prawem, zawart± umowê ubezpieczeniow± lub gwarancjê bankow±. Równie¿ marsza³ek udziela informacji o dokonanych na swoim terenie wpisach na zasadach ustalonych dla ewidencji. Organizatorzy i po¶rednicy turystyczni maj± obowi±zek posiadania umowy gwarancji lub umowy ubezpieczenia, które w razie niewykonania umowy przez dan± firmê bêd± gwarantowa³y ¶rodki finansowe na zapewnienie klientom powrotu do kraju a tak¿e na pokrycie zwrotu wp³at wniesionych przez klientów.
2. Klient ma prawo domagaæ siê od firmy turystycznej (organizatora i po¶rednika turystycznego) pisemnego potwierdzenia posiadania gwarancji lub umowy ubezpieczeniowej, je¶li wp³aca nale¿no¶æ za imprezê turystyczn± lub zaliczkê przekraczaj±c± 10 % tej sumy.
3. Przed zawarciem umowy firma turystyczna ma obowi±zek podaæ klientowi ogólne informacje o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych oraz o przeciwwskazaniach zdrowotnych do udzia³u w imprezie turystycznej. Musi równie¿ przedstawiæ informacjê o mo¿liwo¶ci zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udzia³u w imprezie turystycznej.
4. Klient powinien byæ poinformowany przez biuro podró¿y o szczególnych zagro¿eniach ¿ycia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o mo¿liwo¶ci zawarcia odpowiedniego ubezpieczenia.
5. Firmy turystyczne organizuj±ce imprezy turystyczne maj± obowi±zek zawarcia na rzecz klientów umów ubezpieczenia od nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków i kosztów leczenia.
6. Firmy turystyczne maj± obowi±zek przed rozpoczêciem imprezy podaæ klientom nazwisko, nazwê, adres nr telefonu lokalnego przedstawiciela firmy, do którego klient mo¿e zwróciæ siê w razie trudno¶ci. W przypadku imprez turystycznych dla dzieci – przedsiêbiorca turystyczny winien podaæ informacjê o mo¿liwo¶ci bezpo¶redniego kontaktu z dzieckiem lub osob± odpowiedzialn± w miejscu pobytu dziecka.
7. Umowa o ¶wiadczenie us³ug turystycznych musi okre¶laæ:
- organizatora turystyki, numer jego wpisu do rejestru, imiê i nazwisko osoby, która podpisuje umowê w imieniu firmy,
- miejsce pobytu lub trasê wycieczki,
- czas trwania imprezy turystycznej,
- program imprezy obejmuj±cy rodzaj, jako¶æ i terminy oferowanych us³ug,
- charakter i kategoriê ¶rodka transportu oraz datê, godzinê, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu,
- po³o¿enie, rodzaj i kategoriê obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposa¿enia obiektów nie zaliczanych do rodzajów i kategorii,
- ilo¶æ i rodzaj posi³ków,
- program zwiedzania i inne us³ugi, wliczone w cenê imprezy turystycznej,
- cenê imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych nale¿no¶ci, podatków i op³at, je¿eli nie s± one zawarte w cenie, oraz wyra¼ne sformu³owanie okoliczno¶ci, które mog± spowodowaæ podwy¿szenie ceny,
- sposób zap³aty,
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów,
- sposób zg³aszania reklamacji.
9. Je¶li przedsiêbiorca turystyczny przed rozpoczêciem imprezy jest zmuszony, z przyczyn od niego niezale¿nych, zmieniæ istotne warunki umowy z klientem, powinien klienta o tym niezw³ocznie powiadomiæ, Wtedy klient mo¿e przyj±æ zmianê umowy lub odst±piæ od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich, wp³aconych pieniêdzy.
10. Je¶li klient odstêpuje od umowy lub je¶li firma odwo³uje imprezê turystyczn± z przyczyn niezale¿nych od klienta, klient ma prawo wed³ug swojego wyboru do uczestniczenia w imprezie zastêpczej albo mo¿e za¿±daæ zwrotu wszystkich wniesionych pieniêdzy.
11. Cena ustalona w umowie o ¶wiadczenie us³ug turystycznych nie mo¿e byæ podwy¿szona, chyba ¿e umowa wyra¼nie przewiduje mo¿liwo¶æ podwy¿szenia ceny, a przedsiêbiorca udowodni istnienie nastêpuj±cych okoliczno¶ci:
- wzrost kosztów transportu,
- wzrost ce³ podatków, op³at,
- wzrost kursów walut.
12. W okresie 20 dni przed dat± wyjazdu cena ustalona w umowie nie mo¿e byæ podwy¿szona (nawet gdyby w tym okresie nast±pi³ wzrost kosztów transportu, ce³, podatków, op³at kursów walut).
13. Przedsiêbiorca nie mo¿e ¿±daæ od klienta ¿adnych kwot z tytu³u odst±pienia od umowy - poza op³at± manipulacyjn± - je¶li klient wska¿e swojego zastêpcê, który bêdzie uczestniczy³ za niego np. w wycieczce.
Jak widaæ przys³uguje nam du¿o praw. Ju¿ sama ich ¶wiadomo¶æ pozwoli nam skutecznie broniæ siê przed nieuczciwymi praktykami niektórych touroperatorów. Warto wydrukowaæ sobie swoje prawa i korzystaæ z nich.